Alla inlägg under mars 2016

Av martina Ekstrand - 30 mars 2016 17:37

Men shit pomfritt, andra inlägget i rad som inte är käckt och balanserat! But why Martina?

Fy fan vilken dålig känsla jag har i hela mig idag. Känner mig trött, tung, orkeslös. Och på lördag ska jag springa preniärmilen? Jo men tjena. Ja ja, jag vet, det kommer säkert kännas bra då, men idag känns allt ärligt talat rätt jobbigt. Jag hsr ingen lust att springa, jag har ingen lust att plugga, jag har ingen lust att föreläsa, jag har  ingen som helst lust att va mig själv överhuvudtaget just idag. En djupare svacka än normalt idag, blir lite skraj att det ska ta över som så många gånger förr. Det där kämpandet som tar energi liksom. Oftast är det roligt , men så kommer dessa dalar då jag inte ser nån mening med något. Jag behöver nog sova och vara ifred. Jag har ett rätt stort behov av det. Har alltid haft. 

Ja det får väl va så då. Har liksom inget vettigt att säga om det heller. I morgon är en ny dag.

   

Av martina Ekstrand - 25 mars 2016 12:30

Idag är en sån dag jag ofta brukar överäta socker. jag är trött i kroppen, magen har ballat ur och jag har lite huvudvärk och absolut NOLL energi. Dessa dagar brukar komma efter att jag har haft en längre period av stress och väldigt tidiga morgnar. Har jag inte barnen så jobbar jag tidigt ochgår upp vid 5.

jag gillar inte att känna mig orkeslös när jag har barnen. jag vill vara på topp men istället så känner jag mig sänkt och då kommer det dåliga humöret och jag får  noll tålamod och blir istället sur och vresig, som bäddat för det dåliga samvetet. Jag får en instinkt att ge hjärnan den där lilla kicken man får av godis. så idag är den känslan stark. jag är så sugen på att ta godis från skåpet för att känna det där njutbara , den där sekundkorta njutbara tuggan. för vad händer när den där lilla stunden går över till tugga 2, och 3 och 4? plötsligt sitter man där och har ätit upp halva godisskålen och man har bytt ut det där suget mot en känsla av " nä, fy fan, VARFÖR åt jag allt detta?" samma sak varje gång eller hur? jag fösöker reflektera över mina tankar idag. vill så gärna bli pigg, ha världens energi och oka leka med kidsen hur länge som helst. Det jag iaf vet med säkerhet är att kicken efter socker är högst tillfällig och kommer defenitivt inte  få mig att må bättre. så idag ska jag dricka en extra kaffe, försöka att inte hetsa så jävligt kring att jag inte orkar nåt idag. jag får väl ligga i soffan och försöka koppla av i den känslan att idag är bara en sån dag.


I morgon är det påskafton och barnens bonuskusin och hennes kille kommer hit. min fina Bea som jag sprang Lidaloppet med. i morgon tänkte jag ha kommit över denna slöhet i kroppen och ta ett långpass om min ljumske tillåter det. har haft ont några dagar och kört styrka istället för löpning men nu känns det bättre. tjoho!

Av martina Ekstrand - 19 mars 2016 22:44

           

Helgen har varit fullmatad med kost, magen, vitaminer, mineraler och träning så det är skönt att veta att i morgon tar jag en sovmorgon. Kan ju kanske bero på vinet under kvällen oxå 😂 en otroligt trevligt kväll är till ända och pratet har flutit på och uttrycket " i goda vänners lag" har nog aldrig stämt så bra. Att kunna prata om precis allt mellan himmel och jord är något jag älskar och att samtidigt kunna vara sig själv är ovärdeligt. Tack brudar för ikväll!

Av martina Ekstrand - 17 mars 2016 17:41

Oh my... Vilket pass jag haft med Petra idag. Ja eller hon har haft med mig rättare sagt. 

Glykosintervaller har vi kört idag. Med det menas kolhydratstömning så att kroppen går in i fettförbränning. Och det lyckades vi nog med alldeles säkert idag. 
Helvete vad jobbigt det var! 
Springa så snabbt man kan i 20 sekunder , vila några sekunder , på't igen och köra så 15 gånger. Helt underbart att ha en skrikande Petra bakom sig som pushar, peppar, stöttar. För hon är heeelt  fantastisk på pepp! Ibland börjar jag  skratta  mitt i löpningen för att hon är så taggad och vrålar och skiter i folk som är i närheten.  Helt fantastiskt! 
"Blicken fram!"
"Andas!"
"En vinnare!!"
Man blir glad av att träna med Petra. Och jävligt trött. :-) nu sitter jag på tåget mot Vårberg och benen känns som stockar.
Efter intervallerna  sprang vi en runda , hur långt vet jag inte men det blev nog lite över en timme totalt.  Kom in i ett bra flow och vi sprang och snackade. Alltså vet ni vad jag är stolt att jag grejar det? Springa och prata samtidigt.  Har varit nervös för att springa tillsammans med nån. Får liksom prestationsångest. Det gick ju jättebra att göra det idag. Seger! Mersmak. Måste hugga en löpkompis i närheten. 
Att äta bra har varit fokus idag då jag har ett syfte med olika pass. Min motivation har sviktat lite när det gäller kosten men att äta så här fokuserat som jag gjort idag är verkligen roligt. Det blir liksom mer än ätandet. Det skapas ett syfte till varför jag äter på ett visst sätt. Och det hugger tag direkt i motivationen och gör mig taggad. Men jag måste lära mig mer. Kunskap är makt. 
 
Det ska bli fint att  ta en dusch nu, äta middag och slappa. Och packa förstås. I morgon blir det ju mer pepp ,mer  kost och mer träning, nutrition camp 4 , here i come!
       
Av martina Ekstrand - 11 mars 2016 22:49

Kärleken till min bror har alltid varit speciell. När hon skrek, spottade och slog var det mig han kom till.

Det var jag som tröstade när mardrömmarna kom om natten. Det var mig han ropade på när han var rädd och ensam. Jag försvarade honom i vått och torrt. När han blev retad i skolan var jag där på en sekund och slog, hatade och svor. Mitt hårda sätt blev en naturlig överlevnadsstrategi. Min bror sa ingenting. Han höll allt inom sig. Det blev hans förfall. Det är det som skiljde oss syskon åt. Våra strategier.

Jag valde till slut livet, han valde en annan väg. En annan misär. Vem kan klandra honom för de val han gjort. 


Idag har jag gjort nåt av det läskigaste jag  upplevt. Lämnat ut våran historia för omvärlden att ta del av.

Vi har spelat in ett oborstat och naket avsnitt i våran ganska spontant startade podd: den nakna sanningen.


Att få sitta bredvid varandra och gå genom allt vi upplevt på olika håll fast aldrig sagt  till varandra är en befrielse, en lättnad, en känsla av att nu jäklar river vi skyddsmuren mellan oss.

om ni är nyfikna så finns länken här den-nakna-sanningen.madewithopinion.com/the-beginning-8/

Av martina Ekstrand - 9 mars 2016 10:19

   

Så idag gick en skraj Martina  äntligen till läkaren. Så länge jag kan minnas har jag haft en jobbig känsla inför undersökningar , provtagningar och till slut resultatet av dessa 2.  I min värld har det förknippats med ond bråd död, svåra sjukdomar , ångest. När jag var 14 år skulle jag Gå till sjukhuset och hälsa på en nyfödd bebis . Jag svimmade inne på salen. Bara lukten av sjukhus fick mig att skaka när jag klev in genom entrédörrarna.  

När jag var 10 år gammal blev jag utsatt för en lögn av min "mamma" .  
Dom flesta vet väl kanske nu om man läst min blogg att min biologiska mamma dog i cancer när jag var 8 år. Min pappa dog ett år senare i en hjärtinfakt. 
Min fostermamma vi flyttade till var ju rätt sjuk. Psykiskt sjuk.  Kommer ihåg en incident när jag var 10 år gammal, min styvmor hade varit förkyld ett tag och började få en halsböld som inte försvann. Hon åkte till sjukhuset i Eskilstuna och man skulle ta bort den där bölden. Hon fick övernatta och vi kom dit för att hälsa på.  Vi sätter oss på hennes säng och hon börjar berätta att hon fått cancer i halsen och att hon kommer dö. Känslan att nu händer det igen kommer jag så väl ihåg.  Jag sa ingenting men jag tänkte väldigt mycket. När det gått nån dag kom det fram att hon ljugit för oss. Hon sa det bara för att få uppmärksamhet. I min dagbok som jag skrev  i under den tiden har jag skrivit: hon bara ljög. Hon har inte cancer.
 
Att ljuga för 2 barn  om att man ska dö , som ganska nyligen förlorat sina föräldrar i cancer är helt absurt och svårt att ta in även än idag för mig. 
Så att jag har dåliga erfarenheter av sjukhus kanske inte är så konstigt. :)
 
Nåväl, jag kämpar hårt med mina rädslor, dom får inte ta så stor plats att jag dissar ett läkarbesök . Så gjorde jag förr. Jag vägrade gå hur sjuk jag än var. Jag jobbar aktivt med detta nu och även om jag är livrädd så tänker jag på min kropp och jag tänker på att jag måste gå iväg om jag har nåt jag är orolig för.
Så efter att ha haft vansinnigt ont i magen hela gårdagen gick jag idag till vc. Det gjorde ont där blindtarmen sitter och jag ska åka in akut om det blir värre. 
Jag är vansinnigt tacksam för långa  konversationer på Facebook med mina fina vänner som jag blottar mina rädslor inför. Tack för att ni finns!

 

Av martina Ekstrand - 8 mars 2016 10:33

Jag har ont i magen. På ett konstigt sätt. Gallsten!?

Ja jag vet inte men tror. Skitdumt jag vet. Gå till läkaren människa! Ja jag vet. Men om det inte går över så ska jag boka läkartid. Lovar.  
 
Jag har en inre dialog med mig själv idag. Jag har kommit överens med mig själv att lyssna på kroppen. Och vara snäll mot den. Jag lär mig en läxa varje gång jag varit dum. Varje gång jag behandlat den som oviktig. MIN kropp. Vad knäpp man är egentligen. Att känsla och förnuft kan ligga så vansinnigt långt ifrån varandra. Om bara den där känslan och det där förnuftet kunde bli polare nån gång. Det är inga problem när allt är synkat men när det händer nåt, tex att man blir sjuk, får ont osv då är det skört. Då behöver man rida ut stormen utan att begå alltför många misstag. Det är så lätt att tappa fotfästet om man inte mår helt bra. Gamla beteendemönster får syre och det blossar upp det ena efter det andra efter varandra så helt plötsligt vaknar man upp som efter en fylla och undrar: vad fan var det som hände? Baksmällan är inget kul men man kan lära sig av sina misstag och se dom som en tillgång på resan. 
Nu ska jag åka hem, lägga mig och läsa en bok , göra en skitgod smoothie och kurera mig från baksmällan.   
Av martina Ekstrand - 6 mars 2016 17:59

       

 Jag är förkyld. Jag är trött. Träningen har varit obefintlig denna vecka, livet kom emellan med baciller från snoriga barn.

Veckan innan hade jag däremot en grym löparvecka. Fast egentligen så var dom 2 första passen rätt dåliga men jag gillar att chocka mig själv så pass 4 blev istället ett skitgrymt pass där jag helt plötsligt tog distansrekord på 9 km. Jag har sprungit 8 km vid 2 tillfällen tidigare så när jag förstod efter ca 5-6 km att detta känns ju bra! Då kom energin i full kraft och jag kände att det var dags att utmana. Och DEN känslan när jag stannade efter 9 oavbrutna kilometer. Ja , DEN känslan är den bästa känslan. OCH jag som alltid får lite panikångest efter långpass , nej det inträffade aldrig denna gången. Seger, seger, seger!  Jag brukar ofta titta tillbaka var jag befann mig psykiskt och fysiskt och jämföra med idag vilket alltid skapar en känsla av WOW!  18 månader sen: 98 kilo och hemkommen från  4 veckor på sjukhus. 6 månader sen , 94 kilo och några ton självförtroende efter kbkhälspcamp. 
Ibland slår det mig hur galet allt är. Härligt och galet! Så vad fasen gör en motivationssvacka i sammanhanget? Inget. Bara hänga på livet och inte hänga upp sig för mycket på det. Inte ge sig själv så förbannat mycket ångest och skuld för att man inte presterade som tänkt eller inte höll kostplanen som planerat. Jag vet var jag är på väg, jag vet. Jag känner mig trygg i det. 
 
Helgen har varit lugn med barnen, meja hade sin bästis som sov här och idag shoppade jag spontant en cykel med barnsadel på blocket som jag dessutom fick hemkörd! Jag är fett nöjd , jag fullkomligt älskar att cykla med barnen. Min cykel blev stulen så nu ska jag sätta stålkedjor på den för att det inte händer igen. .😝⛓
 
2 veckor kvar till nutrition camp! Ska bli sjukt kul!  Har en känsla av att jag kommer bli tankad med väldigt mycket ny energi.😀😀🙌
Ovido - Quiz & Flashcards