Alla inlägg den 30 augusti 2015

Av martina Ekstrand - 30 augusti 2015 09:30

jag har ägnat min helg åt att skriva. min första ide till en bok, att faktiskt på riktigt skriva en bok fick jag i september 2014 när jag var på bokmässan med min barndomsvän. 2 månader efter min hjärnblödning. den där kicken och glöden att komma på vad jag vill. jag vill skriva denna boken om mitt liv. det har dock bara stannat vid en tanke att vilja göra det. jag har funderat så mycket på det där under det senaste året. tankarna kring boken har legat där i bakhuvudet men av nån anledning har jag inte kommit igång med skrivandet. jag tror att jag helt enkelt inte varit redo. att öppna upp det där som länge varit stängt. läskigt är bara förnamnet. ju mer jag öppnar upp, desto mer får jag en känsla av att skriva. bearbeta, skriva och dela med mig. som pandoras ask.

jag har letat genom gamla anteckningar och hittade en text jag vill dela med mig av. det beskriver en vanlig fredag hemma hos oss.


"Fredagskväll hemma. min mamma är på dåligt humör och elak. Hon sitter naken på den dammiga , smutsiga toaletten och ropar att jag ska komma dit. jag går in på toaletten och hon säger : sätt dig på golvet. jag har ingen lust att sätta mig så blir uppkäftig och säger Nej, det har jag ingen lust med.

hennes käft osar spritångor och hennes hår är smutsigt och säkert inte tvättat på veckor, ändå tror hon att hon är skitfräsch och sprayar hårspray och tar på sig ett ceriserosa läppstift.

hon sluddrar: men sätt dig för helvete på golvet hora, annars är du inte min dotter.

jag orkar inte bråka så jag sätter mig där där på golvet på den äckliga mattan framför min fulla och vidriga styvmor. inget konstigt eller onormalt när jag var 13 år, då hade jag vant mig. en helt vanlig fredagkväll."

Ovido - Quiz & Flashcards